tag:blogger.com,1999:blog-75829046576776581702024-03-08T06:30:57.261-08:00Panduan & Tips-Tips Temudugamylifehttp://www.blogger.com/profile/17486539727070557399noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-7582904657677658170.post-42013818281048918452009-09-15T02:36:00.000-07:002009-09-15T02:41:01.081-07:00Satu Panduan Untuk Temuduga Yang Berjaya<span style="font-weight:bold;">Satu Panduan Untuk Temuduga Yang Berjaya<br /></span><br /><br />Jadi, anda telah dipanggil untuk temuduga bagi sesuatu jawatan yang dianggap<br />menarik. Temuduga yang berjaya adalah perlu agar anda mampu melayakkan diri<br />untuk ditawarkan. Sebagai kesimpulan, senaraikan kekunci kepada temuduga positif. Berikut ialah senaraisemak mengandungi beberapa panduan menghadapi temuduga:<br />1. Kumpulkan maklumat mengenai organisasi dan jawatan yang dipohon. Mengetahui sebanyak yang boleh mengenai syarikat boleh membuatkan temuduga anda lebih interaktif dan boleh jadi apa yang betul-betul anda perlu untuk berjaya dalam pasaran pekerjaan yang berdaya saing.<br /><br />2. Mengumpul maklumat mengenai majikan merupakan elemen penting sebagai persediaan<br />untuk temuduga yang berjaya. Jangan takut untuk memohon penerangan terperinci mengenai jawatan yang anda akan ditemuduga.<br /><br />3. Kemudian, berlatih menjawab soalan-soalan biasa bagi temuduga agar bersedia dan selesa semasa temuduga sebenar. Juga, pastikan anda tahu arah tuju anda dan berikan diri anda masa yang banyak agar anda boleh tiba awal.<br /><br />4. Tiba lebih kurang 15 minit lebih awal. . Plan on what you are going to wear ahead of time.<br /><br />5. Berpakaian kemas dan hias diri sebaiknya.<br /><br />6. Lengkapkan borang permohonan dan lain-lain borang yang diberikan.<br /><br />7. Perkenalkan diri dengan suara yang jelas.<br /><br />8. Adakan perhubungan mata dan bahasa badan sewaktu berhadapan dengan penemuduga.<br /><br />9. Ramai majikan masa kini lebih mengutamakan temuduga berasaskan tingkah laku sebagai kaedah menyaring calon. Cubalah ketahui pendekatan kaedah ini.<br /><br />10. Biarkan penemuduga mengatur soalan. Dengar dengan teliti.<br /><br />11. Tunjukkan minat dan keyakinan setiap masa.<br /><br />12. Berkelakuan formal dan tenang.<br /><br />13. Berikan sebab-sebab yang logik kepada setiap tindak tanduk yang anda buat.<br /><br />14. Bersedialah untuk bertanya soalan kepada penemuduga, jika disuruh. Tetapi, awas… Hadkan soalan untuk anda menunjukkan anda mempunyai pengetahuan tentang industrinya.<br /><br />15. Bercakap benar dan jangan terlalu membesar-besarkan kemampuan anda jika tidak boleh menyokongnya.<br /><br />16. Berikan gambaran bahawa anda bekerja untuk meningkatkan tahap pencapaian anda sendiri.<br /><br />17. Berikan keyakinan bahawa anda menerima semua masalah dan kesulitan sebagai satu<br />cabaran.<br /><br />18. Tunjukkan kepada penemuduga bahawa anda boleh menyesuaikan diri dengan pekerjaan<br />yang dipohon.<br /><br />19. Jawab dengan sebaik-baiknya. Dengar dengan teliti dan perhatikan bahasa badan untuk mengetahui sama ada penemuduga hendakkan jawapan yang panjang atau sebaliknya.<br /><br />20. Perlihatkan kecerdasan pemikiran yang mendalam dalam perbualan dengan penemuduga.<br /><br />21. Yakinkan bahawa anda dapat menyesuaikan diri dengan objektif dan matlamat syarikatnya –gunakan kebolehan berfikir dan menjawab dengan secara terancang tetapi spontan.<br /><br />22. Sediakan jawapan untuk soalan – “Bagaimanakah anda boleh memberi sumbangan kepada<br />syarikat ini…”<br /><br />23. Dan… anda juga bolehlah menyediakan jawapan untuk – “Apakah yang anda rancang atau matlamat anda bagi kerjaya ini dalam masa 5 tahun akan datang…” (Kalaulah disoal, alangkah baiknya… kerana telah bersedia!)<br /><br />24. Practice Makes Perfect (atau sekurang-kurang menambaik). Cuba aturkan satu temuduga olok-olok, atau berlatih dengan seorang rakan dan rakam jawapan-jawapan anda agar boleh dimainkan semula rakaman untuk mengetahui sebaik mana prestasi anda. Sediakan jawapan kepada soalan-soalan lazim temuduga. Dengan cara ini, akan membantu anda menganalisis latarbelakang dan kelayakan anda bagi jawatan berkenaan.<br /><br />25. Akhir sekali, cuba relaks!<br /><br />Tips ini di sediakan oleh yamazie on Monday, April 16 @ 08:12:58 MYTmylifehttp://www.blogger.com/profile/17486539727070557399noreply@blogger.com0